Toxic dogma in outpatient medicine: „There are so few good staff!“

Data, facts and instruments on the German health system

What it’s about

They are widespread, catchy, readily accepted without scrutiny because they spare them action and self-reflection, but are false and influence physician action: toxic mindsets in ambulatory medicine. Example.

„Every physician has the staff he deserves.“

In the evaluations of the IFABS Betriebsvergleich-Tracker© for GP, specialist and dental practice management, complaints by practice owners about poor staff, who work more incorrectly and are not committed or are not committed enough, frequently stand out in the free text information provided by participants.

However, the detailed analysis of work routines, management behavior and team structures show that, regardless of what the individual practice manager understands by the attribute „good“, a large number of management errors impair the quality of work, for example

  • Lack of work objectives
  • Hardly any definition and delimitation of areas of responsibility
  • Too little freedom for independent action
  • Unclear rules of cooperation
  • Lack of support for necessary conflict resolution
  • Unequal treatment
  • Lack of unambiguous decisions
  • Too little internal communication
  • No promotion and development of skills
  • Lack of feedback on performance
  • Too little appreciation and recognition
  • Suggestions are not listened to / accepted
  • Lack of solidarity towards patients
  • Reprimands in the presence of patients
  • Moody doctors
  • Unhealthy workplaces

The remarks make it clear: doctors are responsible for the quality of their staff, apart from individual cases of actual lack of skills. Or formulated in another way:

Every doctor has the employees he deserves through his behavior and the set work framework.

Do not work in real teams in medical practices

In addition: the average Teamwork Quality Score (TQS), i.e. the satisfaction of medical assistants regarding the degree of realization of the best practice team standard in their practices, is – viewed across all specialist groups – currently only 43.7% (optimum: 100%),

i.e., groups in primary care and specialty practices generally work together, a fact that surprises many practice owners after determining the indicator for their practice.

In this form of collaboration

  • the synergy of individual activities is only slightly pronounced: people work with each other, but always only within the framework that is given; own initiative or helping out with problems are rather rare,
  • there are often unresolved and unproductive conflicts,
  • Every medical assistant strives to do her job well, but there is no sustained commitment to continuous improvement.

At the same time, however, the status is a starting point for reorganizing the work in the practice by examining the reasons more closely and adapting the conditions for cooperation accordingly.

Toxische Dogmen in der ambulanten Medizin: „Es gibt so wenige gute Mitarbeiterinnen!“

Worum es geht

Sie sind weitverbreitet, eingängig, werden ohne Überprüfung gerne akzeptiert, da sie sie Handeln und Selbstreflexion ersparen, aber sind falsch und beeinflussen das ärztliche Handeln: toxische Mindsets in der ambulanten Medizin. Ein Beispiel.

Weiterlesen „Toxische Dogmen in der ambulanten Medizin: „Es gibt so wenige gute Mitarbeiterinnen!““

Mastering the medical mindshift: Steuerung des Praxismanagements mit Kennziffern statt nach Bauchgefühl

Worum es geht

Praxisteams stehen sich bei der Verbesserung und Steuerung ihres Praxismanagements mit einem falschen Mindset häufig selbst im Weg. Die Lösung ist ein einfaches Kennziffern-System, das möglichen Handlungsbedarf automatisch signalisiert.

Weiterlesen „Mastering the medical mindshift: Steuerung des Praxismanagements mit Kennziffern statt nach Bauchgefühl“

Managing the medical mindshift: Schluss mit den alten Dogmen zur Praxisführung

Worum es geht

Dogmen oder Glaubenssätze sind feststehende verallgemeinernde Meinungen, die als uneingeschränkt richtig angesehen und deshalb auch nicht überprüft werden. Sie helfen bei der Orientierung, führen aber in die Irre, wenn sie mit der Realität nicht übereinstimmen, verstellen die Sicht auf ungenutzte Chancen und erschweren die Arbeit, da Fehljustierungen gar nicht erkannt werden können.

Weiterlesen „Managing the medical mindshift: Schluss mit den alten Dogmen zur Praxisführung“

Competition-for-Competence: Was die digitale Transformation in Haus- und Facharztpraxen verändert

Worum es geht

Die wohl drastischste, durch die Transformation induzierte Veränderung für Haus- und Fachärzte besteht in der Tatsache, dass die Digital-Optionen – von Internet-Informationsplattformen über Online-Coaches, Apps und Devices bis hin zu Ärzteführern – Mediziner erstmals in eine Competition-for-competence-Situation bringen. Das geschieht nicht allmählich und langsam, sondern wird mehr oder weniger adhoc erzwungen. Die ersten Auswirkungen sind bereits heute spürbar.

Weiterlesen „Competition-for-Competence: Was die digitale Transformation in Haus- und Facharztpraxen verändert“

Transformation: Ärzte fürchten sich vor der Neudefinition ihres Berufsbildes

Worum es geht

Niedergelassene Ärzte reagieren bislang sehr zurückhaltend auf die Möglichkeiten der digitalen Transformation ihrer Arbeit und führen eine Vielzahl zutreffender Gründe an. Doch im Kern geht es vielen darum, den gegenwärtigen Status ihrer medizinischen Arbeit zu bewahren.

Weiterlesen „Transformation: Ärzte fürchten sich vor der Neudefinition ihres Berufsbildes“

Ärztliche und zahnärztliche Praxisführung: Den Schalter im Kopf umlegen

Worum es geht

Die Qualität der Arbeit in Arzt- und Zahnarztpraxen, des durch sie erreichten Versorgungs-Niveaus der Patienten und der wirtschaftliche Erfolg hängen entscheidend von der Art der inneren Grundhaltung der Ärzte(innen) ab, die die Gestaltung der Praxisführung bestimmt. Dabei limitiert ein falsch ausgerichtetes Mindset in vielen Fällen die Betriebs-Entwicklung.

Weiterlesen „Ärztliche und zahnärztliche Praxisführung: Den Schalter im Kopf umlegen“